Terugblik snoeicursus met Hildegard Steenbrink

In 2 theorieavonden en 2 praktijkochtenden bracht hovenier Hildegard Steenbrink de 8 cursisten de basisprincipes van snoeien bij. Het was heel leerzaam. De cursisten waren verrast hoeveel er gesnoeid kon worden. "Zo kort?!" En de eindconclusie was: 'Wat hebben we veel geleerd van de snoeicursus van Hildegard.' We kregen 2x een avond theorieles. Hildegard werkt heel interactief met de groep en legt d.m.v. algemene snoeiregels heel goed uit wat je wel en niet moet doen om een plant in goede conditie te houden. Vooral de verjonging snoei die je moet toepassen was zeer leerzaam. We hebben de theorie ook direct in de praktijk kunnen brengen op twee best wel koude zaterdagochtenden. Maar de kou mocht de pret niet drukken. Bovendien werden we tussentijds opgewarmd met warme koffie / thee en een lekkere koek. De 1e keer in de tuin van Tineke de Jong, een van onze leden. Daar hebben we onder andere klim- en struikrozen gesnoeid en diverse soorten magnolia.

En ook alle planten bekeken die je in het voorjaar niet mag snoeien, omdat ze in het voorjaar gaan bloeien. De 2e keer waren we te gast in het nieuw aangelegde voedselpark van Marcel van Hattum aan de Keienweg. Wat een bijzondere plek wordt dat. We hebben allerhande soorten fruitbomen kunnen bekijken en snoeien en ook nog een paar uit de kluiten gewassen struiken onderhanden genomen. We hadden na afloop allemaal zin om met alle praktische tips in onze eigen tuin aan de gang te gaan.

Ben je nieuwsgierig en wil je voorjaar 2025 ook deze snoeicursus volgen: stuur een mail naar Info(at)nijkerk.groei.nl