Terugblik Algemene Ledenvergadering

De vrolijk versierde zaal van ’t Veense Hart in Nijkerkerveen bood plaats aan de 44 aanwezigen. Oud-leden Ronny en Jos Blok kwamen speciaal uit Limburg met vlaai ter gelegenheid van het bedanken van langdurig actieve leden en het 55-jarig jubileum. De bestuursleden droegen voor deze feestelijke gelegenheid een prachtige corsage van een orchidee, gemaakt door Vera de Boer. Na de opening door voorzitter Petra van de Haar, presenteerde Trinette Kamphorst, als penningmeester het financieel overzicht met de opgemaakte balans en de verantwoording van de in- en uitgaven, rijk geïllustreerd met foto’s van de activiteiten die we hebben gehouden in 2023. Na dit officiële gedeelte werden jubilarissen in het zonnetje gezet.

De 25-jaar jubilarissen Henk en Mini Koster en Caramieke Addink, ontvingen behalve bloemen en oorkondes, een cadeaubon voor (een workshop) keramiek van Rianne de Graaf. Helaas waren er geen 12,5 jaar jubilarissen aanwezig. Jubilaris Klaas van de Bunt, 5 jaar lid, ontving als leuke attentie een tegoedbon voor 5 plantjes op de plantjesmarkt of bij de Beltgaard van Jacques en Sandra van den Belt.

Ria Sonderen had in 2016 al een gouden speld ontvangen, zij kreeg nu een ere-certificaat uitgereikt en Tineke de Jong, Riet Traa en Dick van Vaneveld kregen een zilveren speld met robijn en een oorkonde als waardering voor hun jarenlange bijdragen aan vele activiteiten van onze afdeling. Een paar hoogtepunten van hun bijdragen: Ria was meer dan 20 jaar coördinator van de Open Tuinen Dag Commissie en de jaarlijkse plantjesmarkt, Tineke was coördinator van de voortuinkeuringen, Riet verzorgde bij alle activiteiten de catering samen met Gerard en de distributie van de Groene Boekjes en Dick creëerde originele ideeën zoals drijvende bloemeneilandjes, een tentoonstelling in Museum Nijkerk, bloemenliedjes van het carillon en mooiste rotondeverkiezing.

Zij kregen bloemen en een mooi cadeau. Tineke en Dick kregen de wisselbekers van de voortuinkeuringen. In de special act van Jöran Aerns en Roelof Zwaagstra werd hun inzet voor de afdeling op humoristische wijze gememoreerd. Zo doken Jöran en Roelof op de grond zogenaamd op zoek naar bijzondere plantjes. In teams met namen als Euphorbia, Heideroosjes, Pimpelmezen en Klaproos streden de aanwezigen fanatiek om leuke prijsjes in een pubquiz waarin onze groene kennis flink werd getest. Jöran en Roelof zongen tot slot een prachtig “Groei&Bloei-lied” op de wijs van Country Road van John Denver. Hiervan kunnen we via de link op de website nog lang (na)genieten.

Tussendoor werden ook nog knollen, bollen en zaden geruild. Bijzonder daarbij was dat de jaren geleden van Henny van de Wilt van kasteel Sypestein gekregen armbloemig look eindelijk onder de leden kon worden verdeeld. Bijna alles vond een nieuwe eigenaar. De goedbezochte, gezellige avond werd afgesloten met een heerlijke borrel.