Nu spitten, straks oogsten!

uit het Groene boekje van december 2011

De laatste tijd valt het op dat steeds meer mensen interesse krijgen in het kweken van eigen groenten. Maar niet iedereen ervaart het als een eenvoudige bezigheid. Moestuinieren moet je kunnen en zo niet, dan kan je het leren.

We hebben Gerard en Riet Traa, die we inmiddels kennen van de Nijkerkse volkstuinen op de Open Tuinendag, gevraagd om beginners een handje te helpen en dat doen ze graag aan de hand van enkele tips.

Een moestuin vraagt geduld, inzicht en liefde voor alles wat groeit en bloeit. Onderschat niet hoeveel werk het is. Maar het is de moeite waard, zeker als je toch al van tuinieren houdt!

Het najaar is een goede tijd om een moestuin aan te leggen. Zoek daarvoor een zonnige beschutte plek. Voor een beginner is zo’n 50 m² voldoende.

• Zorg voor goed gereedschap, zoals een spade, mestvork, schoffel en een “drietandklauwer”.
  • Maak eerst de grond onkruid vrij.
  • Zorg voor oude koemest, misschien ken je een boer waar je de mest kan halen. Maar gekochte gecomposteerde aarde en koemestkorrels helpen je ook op weg.
  • Om zelf te composteren kan je een speciale compostton aanschaffen of een composthoop aanleggen op een beschutte plek. Daar kan je nu al mee beginnen.
  • Maak de grond goed los en spit de mest een spade diep eronder. Geef onkruid geen kans!
  • Begin in het voorjaar niet met teveel soorten groenten tegelijk. Zoek eerst eenvoudige groenten. Kijk goed op de zaaizakjes wat er staat beschreven.
  •  Zaai niet teveel tegelijk van één soort. Liefst dun op “regels” ofwel rijtjes. Herhaal dit na enkele weken, dan heb je over een langere periode verse groenten om te oogsten.
  • Sla en kool kan je om te beginnen het beste als plantjes kopen in het voorjaar.
  • Zaaien en poten kan zelfs nog in de herfst: knoflooktenen poten en winterbloemkool. Doe dat in oktober, dan kun je in het voorjaar oogsten.
  • Als je struiken met zacht fruit wilt zoals aalbessen en aardbeien dan kun je die nu in je moestuin planten. Koop deze liefst “schoon” bij een kweker om er zeker van te zijn dat je geen zevenblad of ander onkruid erbij krijgt.
  • Zorg altijd dat je na gebruik je gereedschap schoon weg zet. Dit is zeer belangrijk, niet alleen om het roestvrij te houden, maar ook om infectie van de grond te voorkomen. In de winter een beetje insmeren met (sla-) olie,  dan hou je het gereedschap langer in goede staat.

In het volgende Groene Boekje van januari 2012 vertellen we meer over het belang van “wisselteelt” en de voorbereiding van de moestuin in het voorjaar.  We wensen je veel succes!

Riet en Gerard Traa