Wat doen we het hele jaar?

Elke maand wordt een activiteit ingepland. Omdat het in de wintermaanden koud is en minder aantrekkelijk om buiten te zijn, hebben we dan binnenactiviteiten. Zodra de temperatuur in het voorjaar stijgt en de kans op mooi weer groter wordt, plannen we weer buitenactiviteiten in. Per maand zijn de activiteiten globaal als volgt:

Lezingen in januari, februari en oktober en november:

In januari, februari en oktober houden wij lezingen. Deze lezingen worden geïllustreerd door vele prachtige foto's die worden gepresenteerd in een PowerPoint presentatie. Onze gast is altijd een bevlogen tuinliefhebber die vele, vele uren in de natuur heeft doorgebracht om bomen, planten, bloemen of vogels te observeren en vast te leggen door fotografie. In de pauze worden lootjes verkocht en aan het eind van de lezing is het tijd voor de prijsuitreiking. De prijzen zijn bloemstukjes, bloembollen, tuinhandschoenen of andere tuingerelateerde materialen of planten.

Jaarvergadering in maart:

In maart houden wij onze jaarvergadering. De voorzitter opent de avond. Via de mail en website zijn alle leden al op de hoogte gebracht van de jaarrekening en het sociaal jaarverslag. Tijdens de ledenvergadering kunnen zij op deze inhoud reageren. Via een PowerPoint presentatie presenteert de penningmeester aan de hand van foto's wat we gedaan hebben het hele jaar en wat de bijbehorende kosten en opbrengsten waren. Tevens wordt de jaarrekening doorgenomen. De algemene ledenvergadering is ook een bijpraatmoment.

Excursies in mei en september:

In april en september worden excursies georganiseerd. De bestemming is vaak een kwekerij van speciale bomen, planten of bloemen. Het uitje wordt vaak gecombineerd met een lunch of diner. Vaak is er gelegenheid om planten aan te schaffen.

Plantenruilbeurs in april en oktober:

Van de plantenruilbeurs worden alle deelnemers blij; iedereen neemt planten of tuinrelateerde dingen mee. Alles wordt verzameld en rustig bekeken wat het aanbod is. Na opening door de voorzitter kan de ruil beginnen. Als er aanbod is van meerdere dezelfde plantjes is het wel zo aardig om er eerst 1 te pakken om zo andere mensen ook dit soort plantje te gunnen. Pas als na een poosje blijkt dat de andere plantjes van hetzelfde soort overblijven kun je er meer pakken. Aan het eind is er koffie/thee met iets lekkers. Iedereen gaat altijd blij naar huis met allerlei nieuwe aanwinsten.

Plantjesmarkt online in april:

Tijdens de online plantjesmarkt kun je via een lijst je bestelling plaatsen. Op deze manier kun je op een relatief goedkope manier zelf aan nieuwe plantjes komen.

Open Tuinen Dag in juni:

Een aantal tuineigenaren in Nijkerk of Hoevelaken en omgeving stelt op deze dag hun tuin open voor het publiek van Nederland. Via deze website, of de boekhandels Roodbeen en Bruna zijn routebeschrijvingen, die tevens als entreebewijzen fungeren, te koop voor € 3,- per persoon.

Juni--Juli: tuinenreis en leden kijken bij leden:

De tuinenreis: met een ervaren tuinreisleidster gaan we de hele dag met een bus vol tuinliefhebbers op pad. We bezoeken ongeveer 3 tuinen en aan het eind van de dag dineren we gezamenlijk bij een restaurant.

In de warme juli-maand is het erg leuk om er in de avond even op uit te gaan. Daarom zijn er in juli leden-kijken-bij-leden-avonden. Leden van Groei en Bloei Nijkerk/Hoevelaken stellen hun tuin open voor mede-leden. Introducees zijn ook van harte welkom.

December - low-budget-kerstworkshop:

Met vele tuinliefhebbers een kerststukje maken; dat is pas saamhorigheid! Low budget omdat u zelf uw schaal/pot/versiersels/kaars meeneemt. Wij zorgen voor oase, takken en groen. Zo bent u verzekerd van een prachtig kerststuk voor een sfeervolle kerst.

Het hele jaar door...bloemschikken met Vera de Boer:

Vera de Boer organiseert het hele jaar door workshops om creatief aan de slag te gaan met bloemen, takken, bollen, eikeltjes, appeltjes en noem maar op.