Het voorjaar is duidelijk begonnen, bollen en bloesems kleuren onze tuinen en de openbare ruimte. Vogels fluiten en zijn al druk in de weer om nestjes te bouwen. Fijn om weer bezig te gaan in de tuin, iets te maken met materialen uit de tuin of alvast plannen te maken. Onderstaande activiteiten sluiten daar bij aan. En eind april zullen we net als vorig jaar de plantjesmarkt digitaal organiseren. Nadere informatie daarover volgt in het Groene Boekje, de website en de Nieuwsbrief april.

Geniet van het voorjaar.

Zoom-presentatie Waterbeheer in de tuin door Margareth Hop

Deze digitale presentatie op woensdag 7 april a.s. wordt georganiseerd door Afdeling Westland. Nadat Afdeling Westland bij onze lezing door Suze Peters aansloot, mogen wij nu bij hen aansluiten.

Aanmelden voor de zoompresentatie over water in de tuin gaat via het contactformulier op de website van Afdeling Westland onder contact: https://westland.groei.nl/over-ons/contact/

Aanmelden kan tot 4 april a.s.!

Meer informatie vind je in de agenda op de website www.westland.groei.nl.

Groei & Bloei Paasdemonstratie

Na het enorme succes van de demonstratie van Jan van Doesburg met de kerst, is er op 18 maart a.s. een tweede digitale bloemschikdemonstratie, georganiseerd door Groei&Bloei landelijk.

Pim van den Akker is bereid gevonden om een prachtige lente/paasdemonstratie te verzorgen. Exclusief voor de leden van Groei&Bloei komt er op donderdag 18 maart a.s. een link naar de video van de demonstratie op de pagina https://www.groei.nl/bloemschikken/voorjaar-met-pim-van-den-akker.

Op de website www.groei.nl komen in de aanloop naar Pasen ook delen van deze demo online.

Voorjaarsactie

Wat houdt de actie in?

Nieuwe leden ontvangen het april- , mei- of juni-nummer gratis  Zij ontvangen tevens gratis de Felco 14 snoeischaar ter waarde van € 52,-. Deze wordt altijd nagezonden en daarnaast een korting op het abonnement. Zie https://nijkerk.groei.nl/activiteiten/ voor deze voorjaarsactie.

Bandwilg bloemstuk met Ranonkels:

Bij een Groei&Bloei collega kon ik een bundeltje bandwilg komen ophalen,

wat me op het idee bracht om onderstaand bloemstuk te maken.

Materialen:

• Bandwilg, Salix
  • Oasis bindwire
  • Schaal met opstaande rand
  • 2 of 3 bossen Ranonkels
  • 1  bos ?
  • Voeding voor bolbloemen

Maak van de bandwilg, de takken zijn bandvormig en gedraaid met op dit moment bloeiende katjes, een op zichzelf staande stabiele constructie.

Dat is sneller gezegd dan gedaan, dat begrijp ik, maar met een beetje doorzetten krijg je het stabiel en mag je super trots zijn op jezelf.

Verbind de takken door bindwire te gebruiken.

Plaats de constructie in de waterschaal.

Vul de schaal met water en voeg snijbloemenvoeding voor bolbloemen toe.

Snijd de ranonkels recht af en geef ze een plaats in de constructie. Gebruik de bandwilgtakken als ondersteuning voor de bloemen. Eventueel bind je ze voorzichtig met bindwire vast aan een tak als de ranonkel niet zo blijft staan als jij wilt.

Plaats als laatste de Stachys takken ertussen.

De ranonkel is in vele fraaie kleuren verkrijgbaar, wit, geel, oranje, roze, rood en paars.Wat vind je bijvoorbeeld van een bordeauxrode ranonkel gecombineerd met een blauwe anemoon en daarbij een gele Fritillaria en dan misschien nog een lila lathyrus erbij?  Een prachtig voorjaarsboeket!

De ranonkel staat symbool voor charme, ik vind je “aantrekkelijk”, mmmmm wie maak je daar niet blij mee?

De ranonkel komt oorspronkelijk uit Midden-Azië en is uiteindelijk ook in Europa terecht gekomen. Een reislustige!

De officiële naam is Ranunculus, de Latijnse naam voor kikker. Komt dat even goed uit als je bedenkt dat hij voorkomt in drassige gebieden.

De ranonkel houdt van schoon water………. Een weetje !

Succes gewenst, maak er iets moois van en stuur ons dan de foto toe, we kijken er naar uit. Mocht je vragen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Fijne voorjaarsweken toegewenst, tot de volgende maand.

Lieve groeten van Vera de Boer