Februari, de maand van de Tulp

Recent hadden we al even een laagje sneeuw en vorst met prachtige effecten van rijp op onze planten. Afgelopen weekend werden we verrast met een flink pak sneeuw dat soms spectaculaire plaatjes van onze tuinen oplevert. Ondertussen bloeien de Hamamelis, Mahonie en Helleborussen uitbundig door en steken de door velen geliefde sneeuwklokjes en andere voorjaarsbolletjes hun kopjes boven de grond. Tijd voor een lezing om inspiratie op te doen om weer in onze tuinen aan de slag te gaan.

ZOOM-lezing

Onze eerste lezing dit jaar die tevens onze eerst Zoom-lezing was, is succesvol verlopen. Een uitgebreide terugblik volgt in het Groene Boekje. Onze volgende lezing die gepland stond op 11 februari kon helaas niet digitaal gehouden worden. Maar we hebben een zeer leuk digitaal alternatief gevonden voor donderdag 25 februari! Lees daarover hieronder meer.

In deze Nieuwsbrief weer een beschrijving van Vera de Boer voor een prachtig echt Februariwerkstuk. Inderdaad, met Tulpen! Al denk je in eerste instantie misschien aan rozen… Met bovendien hele aardige wetenswaardigheden over de Tulp.

A1 Mediagroep heeft recent onze voorzitter Petra van de Haar en jurylid Petra Heidinger van de IVN Fotowerkgroep gefilmd over de winnende foto’s van onze fotowedstrijd “De levende tuin”. De ingezonden foto’s zijn te bekijken op onze website www.nijkerk.groei.nl. Zodra ons bekend is wanneer A1 Mediagroep het interview met bekendmaking van de winnaars uitzendt, geven we dit vanzelfsprekend door.

Digitale lezing “Nieuwe Schaduwplanten” door hortulanus Gerard van Buiten

Donderdag 25 Februari 2021

Velen van jullie kennen Gerard van Buiten, hortulanus van de Botanische Tuinen in Utrecht, wel van eerdere boeiende lezingen, een rondleiding door de Botanische Tuinen, een artikel in het Groei&Bloei tijdschrift of van informatieve filmpjes op de landelijke Groei&Bloei website. We zijn dan ook heel blij dat hij ons tips zal geven om licht in de schaduw van onze tuinen te brengen.

Schaduw in de tuin wordt nog wel eens als een probleem gezien. “Welke planten willen daar nog groeien? Ze zijn vaak vroeg uitgebloeid en verdrogen altijd.”  Meestal blijft er een handje vol soorten over die we hier steeds weer zien  terugkomen.

In deze lezing duiken we in de natuurlijke groeiplaatsen van “schaduwplanten” en kijken wat we daaruit kunnen leren voor onze tuin. Verder zien we allerlei mooie (nieuwe) schaduwplanten voorbij komen en geeft de hortulanus tips hoe je schaduwtuin er het hele jaar mooi uit kan zien. Na de lezing prijs je jezelf gelukkig met schaduw in je tuin!

Om 19.15 uur begint de digitale inloop. Al is dat dan op afstand, het is een leuke gelegenheid om elkaar weer even te zien en te spreken. Onze voorzitter Petra van de Haar zal Gerard van Buiten introduceren. De lezing duurt ca. 30 minuten. Er is ook gelegenheid om vragen te stellen.

Geef u op voor het bijwonen van de digitale presentatie door het sturen van een email met als onderwerp ZOOM naar info@nijkerk.groei.nl.  U ontvangt van ons dan de instructies hoe u mee kunt doen.  We hopen op een grote belangstelling!

De Tulp.

Wist je dat er wel zo’n 150 soorten tulpen zijn in meer dan 3.000 varianten?
Tulpenbollen hebben koude nachten en winters nodig om tot volle wasdom te komen. Dat is dan ook de reden dat ze in Noord-Afrika, Zuid-Europa en Centraal-Azië gekweekt worden, maar ook in het wild groeien. Tulpen hebben een enkele of dubbele rij bloemblaadjes, ook met opvallende franje- en gekartelde bloemblaadjes, zoals bij de parkettulp.
Er is een lelietulp, pioentulp en er zijn prachtige langstelige Franse tulpen.

Als je de symboliek van de tulp kent is het nog leuker om ze voor jezelf te kopen of weg te geven.

Rode tulpen geef je bij onstuimige liefde en oranje als je iemand hebt gemist.
Geel staat natuurlijk voor zonneschijn en plezier en paars voor spiritualiteit en is koninklijk.
Witte tulpen geef je als je iets goed te maken hebt.

Tulpen staan graag in een schone vaas met schoon water waaraan speciale voeding  voor tulpen is toegevoegd. Ze staan prachtig in een echte tulpenvaas, of combineer eens kleine en grote, oude en nieuwe vaasjes met elkaar tot een stilleven.

Mix en match met kleur, vorm en symboliek van tulpen en laat ze lekker groeiend hun gang gaan.

Een Tulpen-wandstuk.

Benodigdheden:

• Houten lijst
  • Boormachine
  • Lijmpistool en patronen
  • Glazen waterbollen
  • Oasis bindwire
  • Water
  • Bollenvoeding
  • Takjes
  • Tulpen
  • Blauwe druifjes
  • Lila bremtakjes
  • Asparagus takken

Werkwijze:

- Verf de houten lijst in een krijtkleur die bij het interieur past.
- Boor aan de zijkanten gaatjes.
- Lijm daarin takjes met de lijmpistool.
- Maak de glazen waterbollen met Oasis bindwire aan de takjes vast.
-Vul de glazen waterbollen met water waaraan bollenvoeding is toegevoegd.
- Snij de Tulpen recht af en plaats ze in de waterbollen.
- Steek er blauwe druifjes, bremtakjes en Asparagus tussen en voila…een wandstuk…..

Het wandstuk kun je elke keer opnieuw opleuken en aanpassen aan de seizoenen. Zelfs zonder bloemen en waterbollen is het mooi…

Veel maakplezier, stuur een foto van je eigen creatie, groot of klein, met of zonder bloemen naar info@nijkerk.groei.nl. Wij zijn heel erg benieuwd naar de resultaten.

Heb je vragen, dan hoor ik die graag via bloemschikkenbijgroeienbloei@gmail.com.

Fijne maand, geniet van de voorjaarsbloemen!

Lieve groeten van Vera de Boer

Oproep

Wie heeft of weet een ruimte in Hoevelaken of Nijkerk waar bloemschikworkshops gegeven mogen worden?

Voor meer informatie of doorgeven van mogelijke ruimtes aan Vera de Boer via bloemschikkenbijgroeienbloei@gmail.com of tel. 06-40903656.

Alvast bedankt!