Zoals al eerder aangekondigd, houden we vanwege het grote succes van vorig jaar onze jaarlijkse plantjesmarkt weer digitaal.  Verder zijn er de komende 4 maandagavonden interessante digitale lezingen van Groei&Bloei landelijk.

Tenslotte heeft Vera de Boer weer een beschrijving voor een bijzonder bloemstuk.

Veel lees- en doe-plezier!

Digitale Plantjesmarkt: 26 april tot 7 mei

Op onze website www.nijkerk.groei.nl vind je een overzicht welke plantjes beschikbaar zijn, met een beschrijving van de kleur, hoogte, bloeiperiode en standplaats.

Je kunt bestellen vanaf 26 april tot uiterlijk 7 mei a.s.,  maar OP=OP! Leden krijgen voorrang. Download de bestellijst op de website. Schakel bewerken in. Vul de lijst in en sla hem op. Daarna versturen naar info@nijkerk.groei.nl

Na verwerking van de bestellijsten maakt Ria Sonderen een afspraak met je om de plantjes op te halen in Nijkerk of Nijkerkerveen.

De Groei&Bloei Nationale Tuinweek gaat dit jaar online!

Vanaf maandag 26 april t/m 17 mei zijn er 4 prachtige gratis online events. Twee lezingen en twee rondleidingen! Het zijn livestreams waarbij je vragen kunt stellen aan de sprekers. Elk event start om 19.30 en duurt ongeveer een uur. Meedoen is heel simpel en kan vanuit huis: ga op maandagavond vanaf ca. 19.15 uur naar https://tv.elba-rec.nl/uitzending/groei-bloei en je bent erbij. Iedereen mag meedoen: leden en niet-leden. Na afloop van de lezing is er veel ruimte voor het stellen van al je vragen!

De eerste rondleiding door de Keukenhof afgelopen 19 april was een groot succes. Deze is met dezelfde link https://tv.elba-rec.nl/uitzending/groei-bloei nog te bekijken, inclusief de vragen beantwoord door parkmanager Henk de Mooij.

Meer informatie op: Gratis online events bij Groei & Bloei Keukenhof Dutch wave

Lentestuk met berkenhout

Onze buurvrouw kwam met een aantal berkenstammetjes aanzetten, of ik er iets mee kan?

Ik moest er even over nadenken, maar toch kwam al snel het antwoord:  ja, ik kan er wel iets mee, omdat ik een paar dagen later tijdens een Zoomworkshop getrakteerd werd op een berkenstam object, je kan het maar treffen! Daar werd gewerkt met bindwire, dat is papierdraad met een dun ijzerdraadje erin.

Zelf heb ik groen aluminiumdraad, vlastouw en dikker touw uitgeprobeerd en dat is een leuke variant.

Materialen die ik gebruikt heb:

• Berkenstammen
  • Vlastouw
  • Aluminiumdraad
  • Touw
  • Lijmpistool
  • Boormachine
  • Verschillende soorten seizoens bloemen, Anemonen, Ranonkels, sterhyacint, Schoenlapper, Violier, blauwe druifjes, Limonium, Tulpen,Viburnum, Craspedia (gele bolletje), Fresia, etc.
  • Schaal

De bloemen zijn een lust om naar te kijken, de kleuren, hoe de bloemen opengaan en je in hun hartje kan kijken. Hoe ze doorgroeien in de vaas en tenslotte indrogen. Elke keer is er iets anders te zien, een waar feestje.

Gebruik bloemen, bloesemtakken, blad, etc. uit je eigen tuin en vul aan met losse bloemen van de plaatselijke bloemist.

Werkwijze:

Boor, schuin naar beneden, 6 gaatjes in de stammetjes, waar je het touw/draad met het lijmpistool in vast lijmt. Laat even drogen.

Dan ga je er een macramé werkstukje van maken, steeds 2 draden om en om vastknopen of om elkaar draaien. Gebruik 3x de hoogte van je stammetje aan draad.

Je kan alleen de stam versieren, maar ook tegelijk het glas/vaasje wat er op staat meenemen, zo krijg je variaties.

Het is even uitproberen en ……. geduld wordt beloond.

We zien graag foto’s van jouw werkstuk tegemoet. Vragen en/of opmerkingen kun je mailen naar bloemschikkenbijgroeienbloei@gmail.com

Fijne zonnige dagen toegewenst, geniet van al het ontluikende groen.

Lieve groeten van Vera de Boer