bekijk online

Open tuin bij “Klein Rassert” en “OpdeHaar”

Digitale Nieuwsflits

Op zaterdag 30 april hebben we de mogelijkheid om deze twee prachtige, bijzondere tuinen in Hoevelaken te bezoeken. We verzamelen om 10.00 uur bij de ingang van “Klein Rassert”, aan de Veenwal 40. Kom zoveel mogelijk op de fiets, want parkeerruimte is beperkt. Auto’s alleen parkeren aan de Veenwal. Na het bezoek aan “Klein Rassert” fietsen we samen naar “OpdeHaar” in het Hoevelakense bos aan fietsknooppunt 2. Met de fiets kunt u “Op de Haar” bereiken via de slagboom naast Nijkerkerstraat 26. Met de auto kun je het Hoevelakense Bos binnenrijden op de weg naast Nijkerkerstraat 24, parkeren naast de oprijlaan tegenover de fietsnetwerkkaart.

Klein Rassert

Het echtpaar Henk en Marianne Korthorst verwelkomt ons graag op hun erf ”Klein Rassert”. Dit afgelegen boerenerf is rond 1890 ontstaan in het slagenlandschap aan de oostkant van Hoevelaken. De tuin van circa 5400 vierkante meter ontwikkelde zich sedert 2000 stap voor stap in de richting van een informele landschappelijke tuin met een basisstructuur van hagen en zichtlijnen. Boomgaardjes, een paddenpoel, een vogelbosje en fraaie borders zorgen voor een prettige afwisseling en fraaie doorkijkjes. De aanwezige bebouwing is zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat gelaten. Bijzonder is de schuur waarin kerkuilen wonen.

Uitvoerige informatie op website www.erfkleinrassert.nl

Op den Haar

Het Engelse echtpaar John en Joyce Ramsbotham nodigen ons uit op zaterdag 30 april in hun fraai aangelegde tuin “Op de Haar” een tuin van 2 hectare in het Hoevelakense Bos. In 1991 startten zij met de aanleg van de bostuin rondom de overblijfselen van rabattensloten uit de 13de/14de eeuw. In het rabattengedeelte is een enorm aantal schaduwplanten gebruikt, waaronder veel planten die nog betrekkelijk onbekend zijn in ons land.

Er is ook een nieuwe stobbentuin met varens. John en Joyce vertellen ons graag over het ontstaan van de tuin en over de bijzondere planten die met succes gedijen op deze unieke locatie. We kunnen genieten van bloeiende camelias en rododendrons. Meer informatie: opentuinopdehaar.nl Tip: neem wat contant geld mee voor koffie of thee.

Herinnering

Zaterdag 23 April, 10.00-14.00 uur Plantjesmarkt bij het Aeres, De jaarlijkse plantjesmarkt vindt weer plaats bij het Aeres aan de Luxoolseweg 1! Een leuke gelegenheid om voordelig door de leerlingen van het Aeres gekweekte eenjarigen en door onze leden gestekte vaste planten aan te schaffen. En vrijdag 22 april is de laatste dag om nog een bestelling te kunnen doen via de digitale plantenlijst op onze website www.groei.nijkerk.nl.

Daar staat ook precies beschreven hoe het in zijn werk gaat