Kersttijd

Vera de Boer heeft een heel leuk werkstuk voorbereid, waar ook onze (klein)kinderen met veel plezier aan kunnen meewerken in hun extra lange kerstvakantie.

Dit verzacht een beetje de pijn van het annuleren van de diverse bloemschikactiviteiten in december.

We kijken er nu al naar uit om in 2022 weer zoveel mogelijk te organiseren. Er is al veel gepland, zoals lezingen, zaden-, knollen- en bollenbeurs, plantjesruil en plantjesmarkt, excursies naar Gardenista en de Floriade,Open Tuinen Dag en meer Leden-kijken-bij-leden momenten.

We wensen jullie allen voor nu hele fijne, gezellige kerstdagen, een goede jaarwisseling en de allerbeste wensen voor een gezond en hoopvol 2022 met veel fijne Groei&Bloei activiteiten!

Bloemstuk

Dit werkstuk is heel bijzonder, namelijk een vogelvoerbloemstuk voor op de buitentafel! Extra leuk om te maken dus. En wie weet, als de weersverwachting met sneeuw uitkomt, komen er veel vogels smikkelen van de krans. Dat is nog eens genieten. Voor de vogels, maar ook voor onszelf. Zo kunnen we in deze bizarre tijd toch een mooi kerstgevoel krijgen.

Materialen:

• Verschillende soorten groen uit de tuin
  • Blok nat steekschuim
  • Cocktailprikkers
  • Pot vogelpindakaas
  • Vogelzaadbollen
  • Rood stenen/terracotta/aardewerk potje
  • Malusappeltjes
  • Doppinda’s
  • Cranberry’s
  • Houten bord
  • Waterschotel
  • Elzenpropjes
  • Eucalyptustakjes
  • Calocephalus Brownii plantje

Werkwijze:

• Snijd het steekschuim in de gewenste vorm en plaats het op de waterschotel of het houten bord.
  • Plaats de pot pindakaas in het midden in de kransvorm, eventueel iets verhogen.
  • Vul het rood stenen potje met gestold vogelvet/voer.
  • Steek korte takjes van het groen, Eucalyptus en Calocephalus rondom in de vorm.
  • Plaats er Malusappeltjes en Cranberry’s op een cocktailprikker tussen.
  • Rijg pinda’s aan een draad en bevestig deze eraan.
  • Maak alles goed vast, want anders zijn de vogels er zo mee vandoor...

Veel vogelplezier toegewenst, mooie Kerstdagen en alle goeds voor 2022!

Lieve groeten van Vera de Boer

OPROEP VOOR ZADEN/KNOLLEN/BOLLENRUILBEURS

Bewaar je zaden, knollen en bollen nu alvast in een droge papieren zak met daarop de naam, hoogte, kleur en bijzonderheden genoteerd.

GEVRAAGD: ENTHOUSIASTE VRIJWILLIGERS

Lijkt het je leuk om ons af en toe te helpen bij een activiteit? Of om mee te denken welke onderwerpen interessant zijn voor een lezing? Het is leerzaam en vooral heel gezellig. Ook kunnen we goed versterking gebruiken voor onze PR-commissie of voor het notuleren van onze overleggen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Bel dan vrijblijvend eens met Petra van de Haar, tel. 06-52388612 of stuur een mailtje naar info@nijkerk.groei.nl.

We kijken er nu al naar uit om in 2022 weer zoveel mogelijk leuke activiteiten te organiseren..

We hebben al een heleboel activiteiten in de planning staan, zoals lezingen, zaden-, knollen- en bollenbeurs, plantjesruil en plantjesmarkt, excursies naar Gardenista en de Floriade, Open Tuinen Dag en meer Leden-kijken-bij-leden momenten. Genoeg om naar uit te kijken!

Geplande activiteiten voor het eerste halfjaar 2022:

Er is weer veel gepland om naar uit te kijken!

Houd ook extra goed de Nieuwsbrieven en de website in de gaten voor alle actuele informatie over onze activiteiten.

• Donderdag 27 januari: Lezing “Landschappen en vogels in en rondom Arnhem” door Koos Dansen, in bibliotheek Nijkerk.
  • Donderdag 24 februari:  Lezing ‘Mooie borders, prachtige combinaties’ door Martje van den Bosch, in ‘t Veensche Hart Nijkerkerveen.
  • Donderdag 24 maart: Algemene Leden Vergadering met bollen/knollen/zadenbeurs in ‘t Veensche Hart Nijkerkerveen.
  • Zaterdag 9, 16 en/of 23 april: Leden-kijken-bij-leden
  • April: ruilmarkt
  • April: plantjesmarkt bij Aeres/digitaal.
  • 25 t/m 29 mei 2022: Gardenista, Historische Buitenplaats Den Alerdinck, Laag Zuthem (bij Zwolle)
  • Nationale tuinweek 12 t/m 20 juni:  zaterdag 18 juni Open Tuinen Dag

Bloemschikworkshops:

Februari   Voorjaarskrans, met voorjaarsbolletjes en -takken

Maart       Creatief “Maart roert zijn staart”-bloemstuk

April         Paasworkshop

De bloemschiklessen worden niet gegeven.

Groencafé in bibliotheek Nijkerk:

Zaterdag 22 januari 2022    Overwinterende dieren in de tuin

Zaterdag 19 februari 2022   Voorjaarsbloeiers en insecten