Kerstworkshops

De decembermaand is alweer aangebroken met zijn gezellige kerstworkshops… er zijn er zelfs 3 verschillende om uit te kiezen. Dus voor ieder wat wils. Kijk maar welke je het meest aanspreekt verderop in deze Nieuwsbrief en meld je gauw aan. Ook in het nieuwe jaar zijn weer leuke activiteiten gepland. Mooi om naar uit te kijken. In de Terugblik lees je meer over de bloemschikworkshops van Vera de Boer en de lezing/workshop over plantencombinaties door Hildegard Steenbrink. Het was weer ouderwets gezellig om samen met haar aan de slag te gaan met plantjes, zoekend naar mooie combinaties. Bij de Tips vind je nog leuke groene uitjes in de buurt.

We wensen jullie allen fijne feestdagen en een goede jaarwisseling.

Low-budget kerstworkshop met Alma Slager en Vera de Boer

Op maandagavond 12 december van 19:30 uur tot 21:30/22:00 uur is iedereen van harte welkom om onder leiding van Alma Slager en Vera de Boer kerststukjes te komen maken. Neem zelf de materialen mee die je wilt gebruiken zoals schalen, mandjes, bakjes, kaarsen, kerstballen en /of kerstbloemen zoals kerststerretje, cyclaampje, hyacintjes etc, etc. en benodigdheden zoals kniptang, mes, schaar, krammetjes, bindtouw, lijmpistool met patronen en een doos voor transport.

Voor een voorbeeld, oasis en groen wordt gezorgd zoals bv. kerstboomtakken, conifeer, taxus, skimmia, (bonte) hulst, sierappeltjes.

Locatie: Aeres, Luxoolseweg 1, Nijkerk, bloemschiklokaal

Kosten leden: € 6,-, gasten: € 7,50, incl. koffie/thee en koekje.

Geef je op via LowBudget Kerstworkshop. Daar staat het aanmeldformulier en kun je gelijk betalen.

Diervriendelijke kerststukjes

Groencafé in Bibliotheek Nijkerk:

Zaterdag 17 december 2022, van 10.00-12.00 uur.

Kom gezellig diervriendelijke kerststukjes maken waar vooral vogels blij mee zullen zijn. Een leuke activiteit voor jong en oud.

Kosten voor leden van Groei&Bloei of IVN: € 6,-, gasten: € 7,50, incl. koffie/thee en koekje.

Geef je op via Groencafe diervriendelijke kerststukjes maken. Daar staat het aanmeldformulier en kun je gelijk betalen.

Kerstworkshop met Vera de Boer

Woensdag 21 december, 19.30-21.30 uur. Voor een mooi kerstwerkstuk zijn alle benodigde materialen aanwezig.  Je hoeft alleen een scherp mesje, snoeischaar, draadtang, lijmpistool met patronen en iets voor het vervoer mee te nemen. Geef je snel op, want de ruimte is beperkt.

Locatie: De Eshof Kerk, de Veenslag 16, Hoevelaken

Kosten: Leden € 22,50 p.p., niet-leden € 27,00 p.p., koffie/thee € 1,00 per kopje

Aanmelden via bloemschikkenbijgroeienloei@gmail.com

Geplande activiteiten in 2023:

Donderdag 19 januari Lezing over wilde bijen door Pieter van Breugel
                                    in ‘t Veense Hart

Februari  Leden kijken bij leden in elkaars voorjaarstuin

Donderdag 9 Maart ALV met zaden/knollen/bollenbeurs en een leuke
                               activiteit in ‘t Veense Hart

April Plantjesruil voor leden bij Ria Sonderen

April Plantjesmarkt bij Aeres en digitaal

Mei Excursie

Juni Open Tuinen Dag

Juli Tuinenreis naar Limburg

September Excursie

Oktober Lezing

November Lezing

December Kerstworkshops

Groei&Bloei bloemschiklessen met Vera de Boer

Woensdag 25 januari, 15 februari en 22 maart, 19.30-21.30 uur.

Cursisten nemen zelf hun blad, bloemen, bollen en ondergrond mee, Vera zorgt voor bijmaterialen zoals draad, krammen, steekschuim, stokken etc.

Locatie: De Eshof Kerk, de Veenslag 16, Hoevelaken

Kosten: Leden betalen € 22,50 p.p., niet-leden betalen € 27,00 p.p. voor 3 lessen, koffie/thee € 1,00 .

Meer informatie op www.nijkerk.groei.nl.

Aanmelden via bloemschikkenbijgroeienbloei@gmail.com

Terugblik Lezing/workshop over plantencombinaties door Hildegard Steenbrink op donderdag 10 november

Het was weer ouderwets gezellig om samen met Hildegard Steenbrink aan de slag te gaan met plantjes.

Donderdag 10 november verzorgde de Nijkerkse hovenier Hildegard  Steenbrink een Workshop/lezing voor ons in het Aeresgebouw.

De avond bestond uit 3 delen; met behulp van een instantborder liet Hildegard ons zien hoe je door toevoeging van bladcontrasten en of kleurcontrasten een veel spannender border krijgt.

Daarna werden er interactief foto’s van borders en tuinen besproken.

En tot slot gingen we aan de gang met schaar en lijm om in groepjes een collage van onze droomtuinen te maken. Een gezellige en leerzame avond!

Leuke foto's van onze activiteiten vind je op onze website.

Terugblik Vroege winter workshop bij Vera de Boer op woensdag 16  november

In het knusse zaaltje van de Eshof kerk maakten 7 deelneemsters met hortensia, steeneik, lamsoor en kruisdistel een prachtige krans op een ijzeren frame. Deze zullen mooi indrogen en gaan dan ook zeer lang mee. Bovendien kunnen ze zowel liggend als hangend worden gebruikt.

Bezoek onze website voor leuke foto's van al onze activiteiten.

In memoriam Gerrit Koenen

Vorige maand ontvingen wij het droevige bericht dat Gerrit Koenen op 8 november jl. is overleden.

Gerrit was vanaf 2013 bestuurslid van onze afdeling en zette zich met name in voor de p.r. activiteiten. Onder zijn inspirerend voorzitterschap van onze p.r. commissie hield hij ervan te initiëren en te coachen. Zo kwam onder zijn leiding de verandering van ons Groene Boekje tot stand. Van een zwart-wit offsetblaadje tot een kleurige “glossy”. Niet lang daarna openbaarde zich een ongeneeslijke ziekte die hem niet verhinderde actief te blijven bij veel van onze activiteiten. En dat met tomeloze optimisme en veel humor. Totdat zijn energie ontoereikend bleek en hij moest stoppen als bestuurslid. We denken met veel plezier terug aan de samenwerking en zijn grote betrokkenheid bij het wel en wee van onze vereniging. Wij wensen zijn vrouw Annelies en familie veel sterkte bij dit zware verlies.