Aprilletje zoet

Zo fijn dat we elkaar weer kunnen ontmoeten tijdens een van onze gebruikelijke activiteiten. Het prachtige weer van de afgelopen weken gaf ons nieuwe energie en inspiratie om (weer) in de tuin aan de slag te gaan. De vogels maken ook een drukte van jewelste, op zoek naar materiaal en een perfect plekje voor een nestje. En dan de tuin zelf, een explosie van kleuren!!! Dat komt goed van pas voor het maken van een prachtig Paasbloemstuk, weer in de nieuwe locatie, de Eshof Kerk in Hoevelaken. En uiteraard is dit ook weer de tijd om te zaaien. We zullen dit in de bibliotheek tijdens Groencafé demonstreren. En onze jaarlijkse plantjes(ruil)markt vindt weer als vanouds plaats bij Aeres, maar ook met een digitale plantenlijst. Genoeg om naar uit te kijken.

Paasbloemstuk o.l.v. Vera de Boer

Woensdag 6 april

Eindelijk kan de jaarlijkse Paasworkshop weer doorgaan. Voor wie van bloemschikken houdt, wordt het een echte doe-avond. Schuif gezellig aan want we gaan een Paasbloemstuk maken op een mooie berkenstam. We gebruiken veel bloemen, voorjaarsbolletjes en Paasmaterialen.

Voor meer info zie onze website

Zaterdag 16 april Groencafé

Groei&Bloei is samen met IVN op zaterdag 16 april van 10.00 tot 12.00 uur in de bibliotheek Nijkerk om handige tips te geven voor succesvol “Zaaien en Stekken”. En hoe leuk is het dan om je eigen zaaisel of stekje mee naar huis te nemen!

meer informatie op onze website

plantjes ruilen bij Ria Sonderen.

Vrijdag 22 april en alleen voor leden

De perfecte gelegenheid om voordelig een mooie aanwinst voor je tuin te vinden door je zelfgemaakte stekken te ruilen met die van een ander lid. Meer informatie op onze website.

Plantjesmarkt bij het Aeres

Zaterdag 23 April

De jaarlijkse plantjesmarkt samen met het Aeres is altijd een groot succes. De leerlingen van het Groenhorst verkopen hun eigen gekweekte eenjarigen, wij onze zelf gestekte vaste planten.

Lijkt het je leuk om een paar uurtjes mee te helpen? Meld je dan aan bij Ria Sonderen, 033-2454175 of riasonderen@upcmail.nl

Of plaats een bestelling via de digitale plantenlijst (per 10 april beschikbaar) op onze website www.groei.nijkerk.nl. Daar staat ook precies beschreven hoe het in zijn werk gaat.

Meer informatie op onze website

Excursie naar de Gardenista

Geplande activiteiten van mei tot juli 2022

25 t/m 29 mei 2022:  Gardenista, Historische Buitenplaats Den Alerdinck,
                                   Laag Zuthem (bi Zwolle)

Nationale tuinweek 11 t/m 19 juni,

zaterdag 18 juni, 10.00-16.00: Open Tuinen Dag

Houd ook extra goed de Nieuwsbrieven en de website in de gaten voor alle actuele informatie over onze activiteiten.

Groencafé in bibliotheek Nijkerk:

Zaterdag 21 mei De dier(insect) vriendelijke tuin

Zaterdag 18 juni De eetbare tuin

UIT-TIP:

Floriade in Almere, 14 april t/m 9 oktober 2022

Floriade is een wereldtuinbouwtentoonstelling die slechts één keer in de 10 jaar in Nederland plaatsvindt. Ditmaal in Almere met het thema ‘Growing Green Cities’! De Floriade Pas geeft onbeperkt toegang op alle openingsdagen van Floriade van (exclusief kosten voor parkeren, shuttlebus en/ of de boot). Voor meer informatie: https://floriade.com/nl

Tuinmarkt bij kasteel Hernen op zaterdag 4 juni 2022, 10.00-17.00 uur.

Traditioneel is er jaarlijks op de eerste zaterdag in juni rond het historische kasteel van Hernen een sfeervolle tuinmarkt voor de echte tuinliefhebber. Een 40-tal deelnemers uit België en Nederland komen met hun eigen, vaak zeldzame collecties planten en struiken en aan de tuin gerelateerde artikelen. Voor meer informatie: www.tuinmarkthernen.nl

Terugblik ALV op donderdag 24 maart in ’t Veense Hart

Het was een gezellige avond met 28 aanwezigen. Na het officiële gedeelte van de ALV werden jubilarissen in het zonnetje gezet en volgde een boeiende presentatie door jubilaris Jeanne de Grefte over haar landgoed De Schardepot.

De aanwezige jubilarissen Quirine van Leeuwen-Boomkamp, 31 jaar lid, Jeanne de Grefte, 33 jaar lid en Janny Bosma-Zeggelaar, zelfs 50 jaar lid, ontvingen behalve bloemen en oorkondes, een prachtige ingelijste foto van natuurfotograaf Jan de Gier of een bloemschikworkshop bij Vera de Boer. De 50 jaar jubilaris ontving een trouwe-leden-speldje (met de afbeelding van een lelie). Jubilarissen Mevr. van Frankenhuysen, 29 jaar lid, Mevr. vd Hoef-Bakker, 35 jaar lid en Mevr. Nieuwenhuis, 42 jaar lid waren helaas niet aanwezig.
Vanaf volgend jaar vieren we jaarlijks 25 jaar / 40 jaar / 50 jaar jubilea. Daarnaast ontvangen leden die 5 of 12,5 jaar lid zijn een leuke attentie.

Jeanne de Grefte nam ons aan de hand van een diapresentatie mee door de geschiedenis van en een wandeling over haar landgoed de Schardepot. Haar motto is wat hier groeit, mag (meestal) blijven. Daarmee is een prachtige natuurlijke overgang van het landschap naar haar tuin ontstaan. De dieren in en om haar landgoed helpen haar de begroeiing in balans te houden.